De voordelen van een persoonlijk emailadres
Veel mensen hebben alleen maar een gratis e-mailadres van MSN, Hotmail of Gmail. Maar wat zijn eigenlijk de nadelen hiervan, of beter gezegd, wat zijn de voordelen van een persoonlijk, betaald emailadres?
Zakelijke voordelen van een persoonlijk emailadres
Gebruik je email uitsluitend als particulier, dan is een uniek, gepersonaliseerd emailadres misschien niet zo belangrijk. Maar als je een eigen zaak hebt, is een persoonlijk emailadres wel zo fijn:
• je kunt een uniek emailadres aanmaken op basis van je bedrijfsnaam, dat een serieuze indruk maakt en direct herkenbaar is voor al je relaties.
• je hoeft nooit je emailadres aan te passen zolang je maar je domeinnaam registratie betaalt ( het deel @jouwdomeinnaam.com/nl van het emailadres).
• je kunt meerdere emailadressen aanmaken, allemaal met dezelfde domeinnaam, voor verschillende bedrijfsonderdelen/personeelsleden en zo de post beter routeren.
• je emailadres is vrij van advertenties, beschikt over ruime opslagruimte en wordt meestal beschermd door de laatste beveiliging tegen spam, hacking, virussen etc.
• emails die vanaf een persoonlijk emailadres verstuurd worden, zullen eerder geopend worden en minder snel naar de prullenbak verwezen worden. En je persoonlijke emailadres zal ook niet gauw per ongeluk geblokkeerd worden.
• Een persoonlijk emailadres, gekoppeld aan een eigen domeinnaam, hoeft vandaag de dag beslist niet duur te zijn.
Nadelen van een gratis emailadres
Het is natuurlijk fijn om gratis te kunnen mailen, maar er zitten ook best wel nadelen aan een gratis emailadres. Je kunt dan denken aan:
• je deelt je email domeinen( @hotmail.com, @msn.com, @gmail.com) met miljoenen anderen, zodat je niet echt een persoonlijke identiteit kunt creëren.
• Gebruikers van dit soort publieke email domeinen woarden voortdurend lastiggevallen met ongewenste advertenties, wat de enige reden is dat je deze service gratis aangeboden krijgt.
• Veel gratis email netwerken hebben te maken met frequente aanvallen van hackers, phishers en andere cybercriminelen die op zoek zijn naar persoonlijke informatie.
• Als je je gratis email een tijd lang niet gebruikt, bestaat de kans dat je het kwijtraakt. Vervelend als je het bijvoorbeeld gebruikt om je aan te melden bij websites.
• Heb je een veel voorkomende naam, dan kan het heel lastig zijn om een persoonlijk en gemakkelijk te onthouden emailadres te krijgen.
• Soms plaatst de emailprovider advertenties in jouw uitgaande mail. Wil je dat jouw relaties daarmee lastig worden gevallen?
• Je deelt de gratis email domeinen met miljoenen andere gebruikers, en veel mensen hebben dit soort email geblokkeerd vanwege de vele SPAM die ermee verstuurd wordt.
Persoonlijk emailadres – voor de serieuze gebruiker
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat de keuze van een persoonlijk emailadres vooral te maken heeft met hoe je het gebruikt. Voor de serieuze zakelijke gebruiker is het werkelijk de enige optie. Dit heet te maken met zaken zoals:
• een goede, professionele eerste indruk maken
• laten zien dat je je business serieus neemt
• vertrouwen opbouwen met gepersonaliseerde mail
• promoten van je business met je merknaam.
Deze zaken wegen ruimschoots op tegen de iets hogere kosten van een persoonlijk emailadres.